Donderdag, 23 november 2006

14:58 Bericht van Mark Rutte en Jan van Zanen

Beste mensen,

Er is in deze verkiezingscampagne ontzettend hard gewerkt. Met enorm veel inzet en ook met enorm veel enthousiasme. Wij zijn ongelooflijk trots op alle vrijwilligers die zich de afgelopen maanden zo hebben ingezet.

En natuurlijk, we zijn niet blij met de uitslag. Die is ronduit teleurstellend. Maar we incasseren deze nederlaag. We moeten die met elkaar verwerken. De kiezer heeft gesproken en die heeft het laatste woord. En de winnaars van deze verkiezingen verdienen felicitaties.

De VVD heeft de afgelopen jaren een goed beleid gevoerd. Wij hebben een goed plan voor de toekomst. Het was geen gemakkelijke campagne en het is geen gemakkelijke uitslag. Niet voor ons en niet voor Nederland.

Er is de versplintering op rechts en er is overduidelijk de versplintering op links. Wij zijn in de campagne steeds duidelijk geweest. Wij zijn consistent geweest. Wij hebben op inhoud campagne gevoerd, met een ijzersterk verkiezingsprogramma.

Mensen, wij moeten nu als partij vastbesloten zijn. Wij weten wat we willen. Een samenleving met ambitie. En een samenleving waarin iedereen meedoet; en waarin niemand langs de kant staat. Dat is wat we willen. De VVD stond voor zo’n samenleving, de VVD staat voor zo’n samenleving en de VVD blijft voor zo’n samenleving staan.

Het is een teleurstellende uitslag, maar we gaan niet bij de pakken neerzitten. We hebben een verantwoordelijkheid tegenover 1,3 miljoen Nederlanders die op ons hebben gestemd. Dat zijn mensen met ambitie. Dat zijn mensen die Nederland vooruit willen brengen. Hardwerkende mensen, die willen dat lef wordt beloond. Wij zullen ervoor zorgen dat hun stem binnen en buiten Den Haag wordt gehoord.

Mark Rutte- Jan van Zanen


08:15 Kiezers bedankt!

Felicitaties gaan aan zij die hebben gewonnen zoals de Jan Marijnissen, Geert Wilders en Andr’e Routvoet. Met 3 zetels de kamer in gaat ook de Partij voor de Dieren goed van start.

Dat wij - VVD - het niet goed hebben gedaan is duidelijk. Waar dat aan lag, slechte campagne of slecht beleid in de afgelopen jaren, daar zal het intern nog behoorlijk over gediscussieeerd worden. Gezien de uitslag van het CDa kan het haast het laatste niet zijn. Ook de peiling over de best gevoerde campagna kwamen we niet in de top-5 voor. Jammer als mocht blijken dat dar de oorzaak lag en niet bij het VVD verhaal.

Vreemd blijft wel, dat de Pvda het grote verlies (van 42 naar 32) zegt dat links heeft gewonnen. De SP heeft gewonnen, de rest van links niet. Want dan zou je ook kunnen redeneren dat rechts heeft gewonnen (lees PvdV+VVD), maar dat is natuurlijk een kul-redenatie. En dat zou ook gelijk staan als pronken met de veren van een ander. En dat is nooit verstandig. De SP heeft gewonnen, de PvdA heeft verloren en kom daar maar gewoon voor uit.


Maandag, 2 januari 2006

17:37 VVD Westervoort

Vandaag kreeg ik een e-mail dat de website van VVD-Westervoort helemaal klaar gemaakt is voor de verkiezingen van maart 2006.
En dat is een understatement.

Ook benieuwd waarmee de VVD in Westervoort de verkiezingen in gaat? Ga dan even kijken op VVD-Westervoort.nl.

Hieronder vind je een korte samenvatting van het verkiezingsprogramma
“Ja mits” beleid, en geen “nee tenzij” !!!
De gemeente benadert de burgers met een “ja mits” in plaats van een “nee tenzij” houding. Pragmatisch meedenken en zoeken naar oplossingen moet de uitdaging zijn.

Wijkgericht werken!
De VVD wil verder investeren in wijkgericht werken. Dit bevordert de sociale samenhang in de buurt en verbetert de directe leefomgeving.

Jeugd en ouderen betrekken bij de samenleving!
Jongeren en ouderen zullen nadrukkelijk bij de samenleving moeten worden betrokken. De vindingrijkheid van de jeugd en de wijsheid van de ouderen zijn immers van onschatbare waarde.

Van uitkering naar inkomen!
De VVD maakt werk van uw uitkering. Concrete prestatieafspraken moeten leiden tot een grotere uitstroom van uitkeringsgerechtigden naar regulier werk.

Een veilig Westervoort!
De burgers hebben recht op een veilig Westervoort. De VVD wil dat de politie krachtdadig optreedt.

Zorgvuldig bouwen in Westervoort!
In Westervoort kan alleen onder voorwaarden grootschalig gebouwd worden. Die voorwaarden betreffen draagvlak bij de bevolking, kwaliteit van het groen en meerwaarde voor Westervoort.

Kosten afvalstoffeninzameling!
Particulieren hoeven niet mee te betalen aan het afhandelen van bedrijfsafval bij het afval aanbiedstation. Dat moeten de bedrijven zelf doen! De tarieven voor de burger mogen niet meer stijgen dan de inflatiecorrectie.

Sport als sociaal bindmiddel!
Sport is een belangrijke sociale activiteit die voor elke Westervoorte bereikbaar moet zijn. Elk initiatief op sportgebied verdient minimaal een kans.

Kwaliteit in onderwijs stoppen!
De kwaliteit van het onderwijs wordt bepaald door de kwaliteit van de onderwijzers en die van de schoolaccommodaties. Daar waar nodig, moeten die verbeterd en in balans gebracht worden.

Westervoort goed voor de ondernemers!
Het middenstandsbeleid mag voor de ondernemers geen keurslijf worden! Alleen regels opleggen als het anders echt fout gaat.

Een transparant en doelmatig financieel beleid!
Elke Westervoorter moet kunnen zien hoe de gemeente met het geld omgaat. Het financiële huishoudboekje moet een open karakter hebben. De belastingdruk moet omlaag.


De nieuwe website is een mooie en verzorgde website. Ga zeker nog even kijken of ik de manier van presenteren van de kandidaten ook in Zevenaar zo kan invullen.


Zaterdag, 24 december 2005

09:00 VVD Rijnwaarden

Afgelopen week in kranten:



Volkspartij voor Vrijheid en Democratie



Bent u voor:
  • Werkgelegenheid
  • Woningen voor starters
  • Subsidie rechtstreeks voor verenigingen
  • Snelle vergunningen
  • Een veilige omgeving


Bent u tegen:
  • Intensieve ambtenarij
  • Veel regels


Dan bent u misschien sociaal liberaler dan u dacht.

Wilt u dat de lokale politiek weer ergens over gaat, dan is de VVD Rijnwaarden op zoek naar u. Laat uw stem horen.

Bel met Robbert van Rooij 0313-422952
Je kunt ook met Robbert mailen. Robbert.van.Rooij(at)VVDZevenaar.nl

Zoals je wellicht weet vormt de VVD in Rijnwaarden samen met de VVD in Zevenaar al jaren één afdeling met één gemeenschappelijk bestuur.

Robbert is voorzitter van VVD Afdeling Zevenaar-Rijnwaarden en komt graag met jou in contact als je samen met het bestuur wilt werken aan een vernieuwd liberaal geluid in Rijnwaarden.


Zondag, 26 december 2004

20:35 Zijn ze er uit?

Vorige week postte ik al:
* CDA, 7 zetels in de raad:
Wethouder: Niko Wiendels, Babberich: Cultuur, Sport, Onderwijs en Wijkbeheer
Wethouder: Gerard Nijland, Angerlo: Verkeer en vervoer, Centrumplan, Reiniging en Milieu

* PvdA, 5 zetels in de raad:
Wethouder: Onbekend: Financiën, Economische zaken, Sociale zaken

* Lokaal Belang, 5 zetels in de raad:
Wethouder: Onbekend: Ruimtelijke Ordening


Als ik alle geluiden moet geloven, dan (b)lijkt het haast zeker dat de volgende personen wethouder worden voor de PvdA en Lokaal Belang.

PvdA: Wim Bless, Oud-Zevenaar: Financiën, Economische zaken, Sociale zaken
Lokaal Belang: Anja v. Norel-Hansen, Giesbeek: Ruimtelijke Ordening

En ben je blij met deze lijst? Laat het even weten…

[update, di 28 dec 08:50] Gisteren en vandaag in de Gelderlander wordt het bovenstaande bevestigd.


Woensdag, 22 december 2004

09:23 Reactie weblog Paul Freriks

Op de weblog van Paul Freriks is de volgende analyse te lezen:
21 december 2004
“Breed” college in Zevenaar.
Categorie(ën) Algemeen | Gemeente Zevenaar — Geplaatst om 21.17 uur
De drie grootste partijen in Zevenaar, (CDA, 7, PvdA, 5 en Lokaal Belang 5) gaan samen het nieuwe college vormen. Het CDA is als de grote overwinnaar uit de collegeonderhandelingen gekomen. Het CDA gaat twee wethouders leveren. Niko Wiendels blijft zitten met de portefeuille: Cultuur, Sport, Onderwijs en Wijkbeheer. Gerard Nijland uit Angerlo is nieuwkomer en gaat voor Verkeer en Vervoer, Centrumplan, Reiniging en Milieu. PvdA die donderdag zijn wethouder gaat kiezen krijgt Financien, Economische en Sociale Zaken. Lokaal Belang krijgt Ruimtelijke Ordening. Deze laatste partij heeft in aanloop van de verkiezingen altijd geroepen te kiezen voor een “vakwethouder”. Ik ben zeer benieuwd wie ze naar voren gaan schuiven.

Dit is een fantasieloos en troosteloos college. De 3 partijen zijn bij elkaar gaan zitten in een “entre nous” om de baantjes te verdelen. PvdA en LB eisten in eerste instantie dat het CDA slechts 1,5 wethouder mocht leveren, gelet op de verkiezingsuitslag. Formateur Ria Bloemberg kuchte een keer en de twee partijen lagen op hun rug met hun beentjes omhoog. Nog voor dat het college van start gaat hebben PvdA en LB al geproefd hoe stof smaakt.

Demaske de arogantie van deze macht zal het SP-motto de komende tijd zijn.

Alex Mink zou het zo zeggen:

Demasquer l ‘ arrogance du pouvoir. Mooi Alex en bedankt!


Dinsdag, 21 december 2004

23:09 En dan..

Nog even terug op de nieuwe coalitie. Er komen 4 wethouders, in de volgende samenstelling:

* CDA, 7 zetels in de raad:
Wethouder: Niko Wiendels, Babberich: Cultuur, Sport, Onderwijs en Wijkbeheer
Wethouder: Gerard Nijland, Angerlo: Verkeer en vervoer, Centrumplan, Reiniging en Milieu

* PvdA, 5 zetels in de raad:
Wethouder: Onbekend: Financiën, Economische zaken, Sociale zaken

* Lokaal Belang, 5 zetels in de raad:
Wethouder: Onbekend: Ruimtelijke Ordening

Wat blijft er over:
* SP: 2 zetels in de raad
* VVD: 2 zetels in de raad
* Ton Alberts: 1 zetel in de raad
* GroenLinks: 1 zetel in de raad

Dus twee van de vier kandidaten zijn nog niet bekend. De PvdA wijst de kandidaat aanstaande donderdag tijdens de ledenvergadering aan.

Wat Lokaal Belang zal doen, is nog de vraag, maar ook zij zullen snel met een kandidaat op de proppen (moeten) komen. De geruchten gaan dat het oud Landelijk Zevenaar wethouder Cees Hilderdink zou zijn.
Terwijl de huidige raad graag Zevenaar zou “ont-Hilberdinken”. Dus Zevenaar ontdoen van alle dure bouwplannen die alleen maar leegstaan. Zie Mercurion.

Maar wie zijn er nog meer beschikbaar als wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling, wat overigens een mooiere titel is dan “Ruimtelijk Ordening”. Dat “Ordening” zegt iets over van bovenaf opleggen zonder inspraak. Anyway, voldoende geruchten, maar door nu een lijst met namen noemen zou ik misschien mensen bij voorbaad diskwalificeren, en laat ik dat niet doen. Of zijn onrealistisch.
Ook al is het heel erg verleidelijk…. ;)

Overigens sta ik open voor op en aanmerkingen, tips en… mogelijke kandidaten :)
Als ik er voldoende heb, maak ik een poll :)

Dus laat wat van je horen……

En voor de PvdA zijn er vier kandidaten.
En vooral Anneke Cohen-Rodricus zou erg goed kunnen scoren op sociale zaken. Maar ik ben geen lid van deze partij, dus de keuze is niet aan mij (en dat is maar goed ook). Maar ook de heren Bijl en Bless gooien hoge ogen - tenminste dat hoorde ik dat tijdens het afscheidsetentje van de raad.
Nu is de vraag - wie wordt het.
Vrijdag zullen we het weten, als het goed is.

[En voor de rest wachten we af met welk college-programma men zal komen]
[woe 08:52, tikfoutjes weggehaald]
[woe 22:46, GL toegevoegd]

10:04 Wordt Zevenaar nu één groot dorp?

Op de teletekst pagina Omroep Gelderland:

Ja hoor, het is er, het nieuwe college.

Nu nog afwachten wat het college-programma gaat worden.
En hoeveel water er bij de wijn is gedaan, hoeveel wijn er nog over is of dat er alleen troebel water over is. Ik wens de leden van de PvdA veel wijsheid toe voor donderdag a.s., waar zij op haar ledenvergadering de goedkeuring gaan geven aan het nieuwe college.

En weetje, er zit zeer waarschijnlijk geen enkele wethouder in uit de stad Zevenaar.
Zal dat goed gaan?

Dus wordt Zevenaar nu één groot dorp?


Woensdag, 15 december 2004

09:26 Het is bijna rond - schijnt..

Via de gelderlander mocht ik vernemen: CDA wil twee wethouders
ZEVENAAR - Voor het CDA in de nieuwe gemeente Zevenaar is het leveren van twee wethouders een voorwaarde, zo laat fractievoorzitter Ria Bloemberg desgevraagd weten.

Vanmiddag is er opnieuw een gesprek tussen het CDA, de nieuwe partij Lokaal Belang en de PvdA over een nieuwe te vormen college van burgemeester en wethouders voor de nieuwe gemeente Zevenaar. Deze gemeente is per 1 januari 2005 een feit na de gemeentelijke herindeling tussen Zevenaar en Angerlo.

Het CDA heeft twee kandidaten. De huidige cultuurwethouder Niko Wiendels van Zevenaar wil er een periode aan vastknopen. De huidige Angerlose fractievoorzitter Gerard Nijland is ook ín voor het wethouderschap.

Het CDA eindigde na de verkiezingen van vorige maand opnieuw als grootste partij, zij het dat de christendemocraten een zetel zijn kwijtgeraakt terwijl de gemeenteraad van 21 naar 23 zetels groeit. Het CDA levert aan de nieuwe gemeenteraad zeven raadsleden, Lokaal Belang en PvdA kregen beide vijf zetels. Lokaal Belang zoekt een vakwethouder van buiten of gaat verder met de Angerlose wethouder Anja van Norel (nu nog van Gemeentebelang). De PvdA heeft vier kandidaten.

Vanmiddag hoopt CDA-fractievoorzitter Ria Bloemberg als de drie partijen nog eens bij elkaar komen spijkers met koppen te kunnen slaan. “Hopelijk kan ik dan voorafgaand aan de gemeenteraadsvergadering een paar minuten spreektijd aan de burgemeester vragen en witte rook laten kringelen.”

Voor de andere gesprekspartners is de voorwaarde van het CDA nog een punt van discussie. Lokaal Belang is er nog niet uit hoe hiermee om te gaan. De PvdA vindt de wens van het CDA wat hoog ingezet. “De positie van het CDA is natuurlijk wel een beetje veranderd ten opzichte van de vorige coalitiebesprekingen twee jaar geleden”, vindt PvdA-voorman Peter Donker. “Ze hebben een zetel ingeleverd en we hebben een nieuwkomer met vijf zetels. Verder hebben wij in ons verkiezingsprogramma opgenomen dat wij drie wethouders genoeg vinden.”

Zou de PvdA bereid zijn op om dit punt omwille van de andere partijen water bij de wijn te doen, dan is volgens Donker een college van drie fulltimers en een parttimer een optie. “Dan zou het chique zijn dat het CDA een wethouder in deeltijd levert en dat wij en Lokaal Belang ieder een fulltime wethouder hebben. Dat zou een mooie verdeling zijn en recht doen aan de verkiezingsuitslag.”


Laat ik beginnen met het feit dat ik blij ben dat er witte rook gaat komen, ook al maakt de VVD geen onderdeel uit van deze coalitie. Na al die weken radiostilte is het goed om te weten welke kant het nu op lijkt te gaan, al komt die niet overwacht. Ondanks de geluiden van enkele PvdA-ers dat de PvdA niets te zoeken had in het college.

Los van dit feit, lijkt het er op dat er door verschillende partijen behoorlijk water bij de wijn is gedaan om tot een programma te komen. Zo ben ik dus wel benieuwd of er nog wel sprake is van wijn, of alleen van aangelengd water.. Maar dan wel troebelwater.
Want wat is er terrecht gekomen van al die breekpunten en verkiezingsbeloften. Hoe worden deze dadelijk goed-gepraat?
Zal het CDA de eis van de Pvda hebben geaccepteerd dat alle bezuinigsbesluiten worden teruggedraaid, die bezuinigingen waarvan het CDA zelf aan de wieg stond? Of slikt de PvdA deze belofte nu al in om (wederom) op het pluche te mogen zitten?

En hoe staat lokaalbelang nu? Die - zoals dat al eens gezegd - nooit met ‘die rooien’ in een college zou gaan zitten. Tja. We zullen de uitleg wel horen. Voormij zal dat vanaf een plek op de tribune zijn, maar dat zal me niet weerhouden om kritisch te kijken naar de behaalde resultaten en deze te leggen naast alle beloftes die ik heb mogen noteren tijdens de verkiezingsdebatten. Maar hierover later nog meer.

Overigens zijn parttime wethouders bijna net zoduur als fulltimers, muv het salarisdeel. Dus laat je niet voor de gek houden als men zegt dat dit uit kosten overwegingen wordt gedaan.
Want in het salaris liggen niet het gros van de (indirecte) kosten van een wethouder waarmee een gemeente wordt opgezadeld.
En dan bedoel ik - naast de pennen, potloden en koffie - natuurlijk de (ambtelijke) vergadertijd, bureaukosten, secretariaat, ambtelijke ondersteuning en meer van die zaken. De raad heeft dat gezien in de vorige periode (raadsperiode 1998-2002), waarbij er twee parttimer wethouders (Klomp 80% FTE, Jansen 70% FTE) waren en er niet op de kosten werd verdient. Kosten effectief leverde het niets op. Daarnaast, als wethouder ben je ook niet blij, want als parttimer ben je toch fulltime bezig voor een parttime salaris. Vraag het maar na.

Maar ja, als je je gezicht moet redden als onderhandelaar ten opzichte van je (partij)leden, dan moet je toch wat, ook al levert het effectief gezien zo goed als niets op.

En een detail, wordt dit nu een college zonder dat iemand uit Zevenaar komt? Dus een college met alleen wethouders uit de kernen?


Vrijdag, 19 november 2004

08:22 Zevenaar is gewoon vergeten om te stemmen

In de Gelderlander vandaag: Zevenaar is gewoon vergeten om te stemmen
De opkomst bij de gemeenteraadverkiezing in Zevenaar was met 42,5 procent het allerlaagste van alle fusiegemeenten. Waarom? Niet - stemmers aan het woord.

Agnes Wuiten (51): “Het heeft geen nut, bovendien had ik geen tijd. Tot vorig jaar heb ik wel gestemd, maar ik heb dit jaar besloten er niet meer aan mee te doen.”

Elko Benard (18): “Ik heb er nog wel aan gedacht, maar ben het daarna weer vergeten. Het interesseert me gewoon te weinig.”

Bob Terheerdt (19): “Ik wilde wel gaan stemmen, maar het is me ontschoten. Er is erg weinig aandacht aan besteed, ik heb er althans niet veel van meegekregen. Bovendien: op wie had ik moeten stemmen? Ze zeggen toch allemaal hetzelfde.”

Vrouw, anoniem: “Ik had geen tijd om me erin te verdiepen. Als je stemt moet je wel weten waarop. Zeker in deze tijd.”

Francisca Reinders (47): “Stemmen is momenteel onzin. Ze doen toch wat ze zelf willen. Als je ziet wat er gebeurt met het centrumplan. Zo zonde dat winkels naar de nieuwbouw verhuizen terwijl de binnenstad verpaupert. Ouderen kunnen de stad bijna niet meer in. Er gaat zoveel fout, maar met stemmen bereik je niets.”

Richard Peters (38): “Ik ben het vergeten.”

Paula Broeke: “Ik had geen tijd. Dat klinkt als een smoes, maar het was echt zo.”

Gregor Dijkman (25): “Ik heb uit pure luiheid niet gestemd.”

Vrouw, anoniem : “Ik was op cursus, dus ik kon niet. Ik heb niemand kunnen machtigen.”

Dolf Oosterom (56): “Door de drukte ben ik het vergeten. Er is, denk ik, te weinig ruchtbaarheid aan de verkiezingen gegeven en zoiets zet ik niet in mijn agenda. Je denkt eraan of je denkt er niet aan.”

Medewerker sportzaak (18): “Ik heb geen stemkaart gekregen. Tenminste, mijn ouders hebben mij niets gegeven. Stemmen is toch niet verplicht?”

Jenny Roelofsen (34): “Mijn man zei na het hardlopen: ‘weet je wat we vergeten zijn: om te stemmen.’ Maar toen was het al te laat. Ik ben het gewoon vergeten, terwijl het me wel interesseert.”


Hier ga ik bijna van huilen. Dan men -schijnbaar- zo weinig vertrouwen heeft in de lokale politiek.
Maar we moeten de oorzaak bij ons zelf zoeken - als politiek.
Als je de mensen niet weet te binden aan de activiteiten die plaatsen vinden in die zaaltjes aan het raadhuisplein…
Tja…


Donderdag, 18 november 2004

11:43 In het nieuws….

Op nu.nl zijn de volgende analyses te lezen over de verkiezingen:

Lokale partijen winnen fors bij verkiezingen
Teleurstellende opkomst verkiezingen

In de Gelderlander:
Forse winst voor Lokaal Belang
De herindeling nekt Zevenaars D66
Helft kiezers niet naar stembus

Woensdag, 17 november 2004

19:23 Stemmen

net op stembureau. lage opkomst is meestal slecht voor de VVD. Dus ga stemmen - zolang het nog kan!


12:50 Verkiezingen.. Wat vind je er van ? (blij, boos, goed, fout)

Inderdaad…

Wat vond je zoal van:

* Verkiezingen,
* Campagness,
* Inzet van de mensen, kandidaten en pers,
* Thema’s en onderwerpen,
* Gemaakte beloftes,
* En nog veel meer…

Ik hoor het graag…
Wees vrij en vertel wat je vindt.

Zondag, 14 november 2004

11:11 Ingezonden

Hier de tekst van de ingezonden brief (Gelderlander) van voorzitter Klaas Brandse:
VVD: “Kunnen de lokale partijen hun beloften waarmaken?

De afgelopen twee dagen heb ik als voorzitter van de VVD twee politieke cafés mogen aanschouwen. Een korte terugblik.

De opkomst in Giesbeek was veel beter dan in Zevenaar, naast dat het debat ook stuk steviger en levendiger was dan in Zevenaar. Mogelijk heeft dit te maken gehad met een andere vertegenwoordiging van de politieke partijen in Giesbeek dan in Zevenaar.
Wat mij opviel is dat weinige partijen echt voor hun mening durfden uit te komen, bang om daarmee de kiezers te verliezen. Er was eigenlijk maar enkele partij die echt helder was naar de kiezer.

Lokaal Belang was zeker een van de partijen die helder was in Giesbeek. Helder in beloften die zo vlak voor de verkiezingen werden gedaan aan de kiezers. Bijna alles kan in de gemeente Angerlo zou je zeggen, zonder dat echt stil wordt gestaan bij de kosten van deze gedane beloften. De nieuwe gemeente Zevenaar krijgt hier straks de rekening voor gepresenteerd.

In Giesbeek bleek des te meer dat het moeilijk is je rug recht te houden als politieke partij. Was in het voorjaar nog het standpunt van de gemeenteraad dat alleen Riverparc gelegaliseerd zou mogen worden en niet de Giese Pan. Later op de avond bleek dat de gemeenteraad beide parken nu wil legaliseren. Een opmerkelijke ommezwaai zo vlak voor de verkiezingen en eigenlijk niet zo netjes.
Hoewel de VVD geen grote voorstander is van de legalisatie van beide parken, zal de VVD het laatst ingenomen standpunt van de gemeenteraad Angerlo respecteren. De sleutel van het oplossen van dit probleem ligt overigens juist bij de VVD (Minister Dekker) (De locale partijen zijn in ieder geval niet instaat om de legalisering tot een goed einde te brengen door het ontbreken van een landelijke binding)

De VVD, van oudsheer niet grootst vertegenwoordigd in de gemeente Angerlo maar wel helder en duidelijk, bracht klip en klaar aan de orde de veranderingen die op komst zijn voor subsidie aan verenigingen, iets wat andere partijen nalieten en liever niet over wilde praten. De VVD maakte duidelijk aan de zaal dat de subsidie aan Angerlose verenigingen substantieel hoger uitvalt in vergelijking met de Zevenaarse verenigingen. Maar merkte ook nog op dat er nog een bezuiniging opstapel staat in Zevenaar. Subsidie voor jeugd is geen discussiepunt voor alle verenigingen. In het overgangsjaar 2005 heeft de nieuwe gemeenteraad een behoorlijke klus te klaren om hier een oplossing voor te bedenken voor het geconstateerde probleem.

Opmerkelijk is dat de rol van een dorpsraad enigszins overdreven wordt. Niet te ontkennen valt dat een dorpsraad een instrument is die niet weg valt te denken uit onze samenleving, maar vergeten wordt dat de gemeenteraad uiteindelijk altijd beslist. Belangrijk is de voeding van de gemeenteraadsleden door hun achterban - wat een dorpsraad kan zijn.

Opmerkelijk weinig aandacht was er voor economische ontwikkelingen aangaande de nieuwe gemeente die toch als basis dient waaruit alles betaald moet worden.

Bij elkaar was het goed te horen hoe er werd gedacht over de nieuwe gemeente.

Klaas Brandse,
Voorzitter VVD Zevenaar-Rijnwaarden.


Donderdag, 11 november 2004

18:22 Doorschuiven?

Nee, dat doen we niet. Wat doen we niet? Doorschuiven…

Gisteren commissie vergadering Grondgebied - inderdaad parkeren is mijn onderwerp…

De nieuwe politieke partij Lokaal Belang op de tribune. Tijdens het inspreken de huidige commissie / raad niet over deze onderwerpen mochten beslissen.
Waarom niet?
Omdat men vind dat als de commissie voor de verkiezingen is en de beslissing valt er na - genomen door de huidige gemeenteraad - dan is dat niet fair, zo was de redenering, omdat er al verkiezingen zijn geweest. De oude raad zou dan namelijk geen mandaat meer hebben..

Oja? Het schijnt.

Als raad heb je een mandaat van 4 jaar, dat in mei 2002 van start is gegaan en loopt tot 2006. Door de herindeling komen er eerder nieuwe verkiezingen. Maar dat zegt nog niet dat per direct de mandaat van de raad ophoudt…

Overigens deelde de minister ons pas de buurt van juni mee dat de datum waarop de verkiezingen zouden worden gehouden, op 17 november zouden zijn. Je kunt wel nagaan dat ruim voor die datum de agenda wordt vast gesteld wanneer er commissie en wanneer er raadsvergadering zijn voor het jaar 2004. Dat is dus niet te plannen. Het zou opzet zijn om dit onderwerp - zoals men dat aangaf - na de verkiezingen er nog even door te drukken.

Net alsof alle partijen na de verkiezingen uit de raad zijn en dat alle huidige partijen dus niet zouden hoeven samenwerken met de nieuwe raadsleden van de mogelijke nieuwe partijen in de nieuwe raadssamenstelling. Dus het er nog even doordrukken is niet alleen niet aan de orde, het ook niet echt mogelijk. Tenminste niet als je na 1 januari - wanneer alle raadsleden samen een goed bestuur wilt vormen.

Persoonlijk vind ik het wel wat populistisch om zo te reageren. Net alsof alleen de nieuwe raad de wijsheid in pacht zou hebben… jaja..

Dus…
De raad moet gewoon zijn werk doen, waarvoor zij is aangesteld. En haar verantwoordelijkheid nemen. En niet de hete aardappel doorschuiven aan de nieuwe raad.

Overigens, dit er info, zullen er in de eerste maanden alleen maar zaken op de agenda te staan die noodzakelijk zijn om de nieuwe gemeente van start te laten gaan. Denk aan regelingen voor vergunningen, leges, . Dat zijn allemaal onderwerpen waarover de neiuwe raad moet beslissen.

Ik verwacht dus ook niet dat de nieuwe raad de tijd heeft voor een fatsoelijke discussie over politieke hot-topics voor het zomerreces. Dus nu uitstellen, betekent minimaal een halfjaar uitstellen. En is dat verantwoord???

Nee, dat is het niet.


Woensdag, 10 november 2004

09:44 Debat in de Wip-inn (Dorpsraden)

Debat in de Wip-Inn
Geachte voorzitter, Geachte aanwezigen,

(Kijk op eigenheid kernen en wijken)

Als het gaat voor de eigenheid van de nieuwe kernen bij Zevenaar, zal er weinig veranderen. De VVD vindt dat iedere wijk, kern of dorp haar eigenheid moet kunnen behouden en versterken. De VVD gelooft niet in grote eenheidsworsten en onderschrijft de meerwaarde van het culturele en verenigingsleven van een wijk, een kern en een dorp. Natuurlijk hoopt de VVD dat een goede onderlinge verstandhouding tussen de diverse verenigingen uit de gemeente er alleen maar zal zorgen voor nog sterkere verenigingen.

Subsidies

De VVD vindt dat subsidies ter ondersteuning behoren te zijn van kleine en minder krachtiger verenigingen. De VVD vindt dat grote en kapitaal krachtige verenigingen eigenlijk zonder subsidies zouden moeten kunnen. Een uitzondering hierop vormen natuurlijk de activiteiten voor de jeugd. De VVD vindt ook dat subsidies beleid gebaseerd moet zijn aan de taken en/of doelstellingen van de vereniging en niet naar vestigingsplek of uitvalsbasis.

Woningbouw

Als het gaat over woningbouw, dan wenst de VVD dat er gebouwd wordt aan de overkant van de A12. Een locatie waar grootschalige woningbouw mogelijk is, zonder dat de grondprijzen sky-high gaan en woningen onbetaalbaar worden. Nieuwe woningbouw projecten zullen dus zodanig moeten worden ingericht dat er meer dan voldoende woningen komen die betaalbaar zijn voor starters en jongeren met goede mix van koop en huur.

Kijk je naar projecten zoals in Ooy en straks de Bem, dan zie geen woningbouw projecten opgestart worden (of zijn) voor juist die groepen die er het hardste om de woningen zitten te springen. Zelfs voor goed verdienende tweeverdieners is het nog een uitdaging om dergelijke woningen gefinancierd te krijgen en fatsoenlijk te kunnen leven.
Mede daarom is het zo zuur dat de raad heeft gekozen voor een project zoals op de Bem. De hoeveelheid stukjes grond en de daarop staande panden die opgekocht moeten worden, zullen de nieuwe woningen onbetaalbaar maken, zeker als je weet dat voor iedere vierkante meter bouwkavel er drie moet aankopen (wegen, groen, etc)

Als het gaat om bouwen in de kernen of dorpen dan moet je dat op gepaste wijze doen, zonder dat het karakter en de eigenheid van de kern of dorp hierdoor wordt aangetast. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de VVD vindt dat er in de kernen helemaal niet gebouwd mag worden. Nee, we vinden dat het mogelijk moet zijn om naar behoefte te bouwen in de kernen en dorpen om zo een verantwoorde ruimte te bieden voor woningbouw. Dit geeft gelijk draagvlak voor voorzieningen.
Helaas staat de rijksoverheid ons niet toe een ander of selectiever toewijzingsbeleid te voeren. De initiatieven die door - bijvoorbeeld - het Knooppunt Arnhem Nijmegen zijn genomen over woonruimte verdeling, zijn door de rechter alweer ongedaan gemaakt. Er zijn –hoe treurig en vervelend dat ook is - geen andere mogelijkheden dan ons sterk te maken bij de landelijke politiek om toch een gevarieerder beleid te kunnen voeren en de handen vrij te maken om beter in te spelen op de wensen van de omgeving.

Rol dorpsraden en politiek/gemeente.

En dat gevarieerder woning toewijzingsbeleid zou je kunnen opstellen door samenspraak en voeding vanuit wijkteams en dorpsraden. De VVD vindt dat deze organen een goede bron van informatie kunnen zijn voor politiek, college en het ambtelijke. Of te wel signalen direct uit de samenleving. Het regelmatig bij elkaar op bezoek gaan zou een goede zaak zijn. Want als we van elkaar kunnen leren, waarom zouden we dat dan laten?

Financiën

De VVD vindt dat de mate van steun of subsidie niet moet afhangen van de plek waarop je woont of de organisatie is gevestigd. Iedere burger heeft evenveel rechten om iets te willen of te kunnen en dergelijke gelden moeten in goede harmonie en volgens een gelijkmatige verdeling worden verdeeld.
Zo ook de financiën van de gemeente Zevenaar, de VVD vindt dat je moet kijken wat waar nodig is en daar iets aan gaat doen.

Parkeren

Als het gaat over parkeren in het centrum van onze gemeente, is de VVD geen tegenstander van betaald parkeren, máár dan moet de noodzaak daarvoor wel aangetoond worden.

Als betaald parkeren zorgt voor een goede parkeerregulering en dat de lang- parkeerders, zoals diegene die in het centrum werken, verhuizen naar locaties (net) buiten het centrum, dan zou dat een serieus te overwegen keuze zijn. Al kun je jezelf afvragen of je parkeergarage moet willen bouwen als het netto maar een paar plaatsen extra oplevert en een fraai uitzicht voor een groepje omwoners.

Overigens maakt de VVD zich erg grote zorgen als het gaat om de parkeertarieven, namelijk dat het introduceren van betaald parkeren in de toekomst door velen gezien zal gaan worden als een prachtige melkkoe om de burger – net zoals met de OZB - een poot uit te draaien. Gelukkig hebben we het in de raad voor elkaar gekregen om de OZB ook dit jaar weer met een minimale hoeveelheid te laten stijgen, dit omdat de OZB iedereen raakt en niet alleen “de rijken” of “de woningbezitter”.

Om terug te komen op parkeren, met het invoeren van betaald parkeren loop je dus het risico dat in de toekomst financiële gaten gevuld gaan worden met hogere leges en (parkeer)heffingen, in plaats van het maken van keuzes. Als de bodem van de portemonnee in zicht is, vindt de VVD, moet je kijken naar de uitgaven, in plaats van de burgers te belasten met nog veel hogere lokale lasten.

Dank voor uw aandacht,
Renee Teunissen.


Er werd behoorlijk gereageerd op het standpunt dat de VVD vindt dat je grote kapitaal krachtige vereningingen minder subsidie zouden moeten krijgen dan kleine en zwakke, met uitzondering als het gaat om jeugdactiviteiten. Als tegen argument werd gegeven dat verenigingen die de zaakjes netjes op orde hebben en met activiteiten (veel) geld binnen halen hier de dupe van zouden worden.

Nu is het zo dat de VVD het nemen van eigen verantweoordelijkheid heel hoog in het vandel heeft staan en dat raakt natuurlijk het bovenstaande. Dus het kan niet zo zijn dat eigen initietief en nemen van de verantwoordelijkheid en daarmee zeggen dat je niet primair afhankelijk wilt zijn van subsidies en je dus je eigen boontjes wilt doppen voor de VVD niets waard is. Nee, dat moeten we stimuleren en zeer zeker niet bestraffen. Aan de anderekant zou ik me als vereninging erg trots voelen als ik zonder geld van de overheid kan leven. En dat zou ook het uitgangspunt moeten zijn. En in die lijn ligt ook ons argument.

Wat we bedoeling met die stelling is dat we eerder geneigd zijn om met nieuwe subsidies te kijken naar een breedaanbod en aan grote verenigingen om iets meer eigenvernatwoordelijkheid te nemen en ruimte te laten voor de kleinere, zodat die ook kunnen blijven bestaan.
Verenigingen die een belangrijke rol vervullen, maar niet zoveel middelen kunnen aanboren. Zo kan zich
iedereen zich wel voorstellen dat de ene sport gemakkelijk sposoren aantrekt dan de andere tak van sport. Of zelfs dat sponsoring niet eens mogelijk is. Wij vinden het belangrijk dat je ook daar naar kijkt.

De tekst hierboven is de tekst die ik gisteren heb gebruikt in de voordracht en later ook als leidraad in de het debat.

Vanavond is de discussie in de commissie grondgebied over al dan niet belaatd parkeren. Wie de bovenstaande tekst goed leest weet hoe de VVD er tegen overstaat. Al moeten alle vragen die wij nog hebben uitstaat richting het ambtelijken en die ook nog in de commissie aan de orde komen uiteindelijk bepalen welke keuze wij maken. Dus kom vanavond kijken, het is om 19:03 in de raadszaal in het gemeentehis van Zevenaar. Wellicht tot vanavond…


Vrijdag, 29 oktober 2004

13:57 GEMEENTERAADS VERKIEZINGEN

Op 17 November is het weer zover..

Gemeenteraadsverkiezingen in Angerlo en Zevenaar

Ga op 17 november stemmen, laat jouw geluid horen en stem voor een gezond en krachtig Zevenaar… Kies VVD!

* Woningbouw voor jongeren en starters

* Bouwen grote wijk tussen Angerlo en Zevenaar

* Beperkt bouwen in kernen om in behoefte te voorzien

* Einde aan dubbel functies in de raad, integriteit voorop.
(raadsleden zitten niet in een bestuur van een stichting,
vereniging of organisatie die een relatie met de gemeente heeft).

* Kijk eerst naar jezelf voordat je iet over een ander zegt of vindt.

* Eigen verantwoordelijkheid, geen betutteling.

* Werken aan werk, weg de de bureaucratie!
De regeldruk en bureaucratie MOETEN omlaag. Voor burger en bedrijf!

Download HIER het VVD verkiezingsprogramma.
Ik hoor graag wat jij er van vindt.



Dinsdag, 26 oktober 2004

09:00 Verkiezingsprogramma VVD Zevenaar

Van de Klaas Brandse, voorzitter:

Verkiezingsprogramma VVD, Gemeente ZEVENAAR (inclusief ANGERLO, BABBERICH, GIESBEEK, LATHUM, OOIJ en Oud-Zevenaar) 2005-2010

Van de Voorzitter.

Geachte inwoner van Angerlo, Babberich, Giesbeek, Lathum, Ooij, Oud-Zevenaar en Zevenaar.
Hierbij bieden wij u het verkiezingsprogramma in hoofdlijnen aan van de VVD, voor de periode 2005 tot 2010.
Zowel voor VVD-stemmers als voor potentiële VVD-stemmers zetten we hieronder nog even onze beginselen op een rij, zodat u weet waar de VVD voor staat in deze gemeente. Wij zijn daarop aanspreekbaar.

De VVD, als liberale partij, staat open voor iedereen die meent dat vrijheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, gelijkwaardigheid en sociale rechtvaardigheid de fundamenten zijn voor onze Nederlandse samenleving.

Gelijkwaardigheid betekent dat de VVD verschillen tussen mensen erkent en respecteert, niet iedereen is immers gelijk. De VVD maakt geen onderscheid naar ras, huidskleur, afkomst of levensbeschouwing. De VVD komt op voor de belangen van de gehele bevolking.
Verantwoordelijkheid betekent: niet aan de zijlijn staan toekijken als in de omgeving van je medemens iets gebeurt wat niet aanvaardbaar is, maar ook dat je gemeenschapgeld, als gemeente, maar eenmaal kan uitgeven als gemeente. Sociale rechtvaardigheid betekent dat je ook op komt voor de minder sterken in de samenleving.

In de gemeentepolitiek worden de belangen van zoveel mogelijk inwoners gediend. Het democratische beginsel “de meeste stemmen gelden”, wordt door de VVD van harte onderschreven. Verantwoorde keuzes, op basis van heldere argumenten.

De afgelopen “gemeenteraadsperiode” heeft de VVD, als collegepartij, in de gemeente Zevenaar een belangrijke rol gespeeld. Men kon niet om ons heen!
Niet alleen op het gebied van Welzijn en Sociale zaken (het effectief inzetten van mensen en middelen), maar ook op het gebied van Milieu heeft onze VVD-wethouder laten zien wat de VVD in Zevenaar waard is.

Voor de komende periode worden de hoofdpunten van ons programma in hun onderlinge samenhang genoemd en kort toegelicht. De VVD vindt als liberale partij dat de komende periode veel meer aandacht moet worden besteed aan betaalbare woningbouw voor starters en senioren, maar ook dat de omgang met de burgers door de gemeente moet worden verbeterd, het uitbreiden van werkgelegenheid, het behouden van eigen identiteit van de dorpskernen en een financiële gemeentelijke begroting.

Wij hopen dat uw nieuwsgierigheid is gewekt en dat deze opsomming u zal prikkelen uw stem aan de VVD te geven. Daardoor kunt u het mogelijk maken dat de VVD in de komende jaren weer deel uit kan maken van het college van burgemeester en wethouders in de gemeente Zevenaar.

Wij danken u, op voorhand, voor het in ons gestelde vertrouwen,

Klaas Brandse,
Voorzitter

DE VVD IS GRENZELOOS BETROKKEN


HIER vind je ons verkiezingprogramma in pdf formaat. Boven aan - in de kop van deze website - vind je naast deze link ook nog een link naar een MS-Word variant. Ik raad je overigens aan de PDF versie te gebruiken.


Woensdag, 13 oktober 2004

07:00 Persbericht: Politiek verkiezingsdebat

Vanmorgen zag ik in mijn e-mail het volgende persbericht van Favoriet FM:
Op de weegschaal brengt Politiek verkiezingsdebat.

Op zondag 24 oktober a.s. van 11.00 – 13.00 uur gaat een nieuwe reeks uitzendingen van Op de weegschaal van start. Dit Favoriet FM-product is een gevarieerd zondagochtend-magazine dat wordt gemaakt door André van der Brugge, Ab Hendriks, Jan Boerboom en Peter Roes en dat steeds live de ether in gaat.

De uitzending van 24 oktober staat helemaal in het teken van de komende verkiezingen voor de nieuwe gemeenteraad en komt uit de Burgerstraat van het Zevenaarse gemeentehuis. Daarbij zijn belangstellenden van harte welkom en zij kunnen ook reageren op de politieke discussies. Deze live-uitzending is te horen in Zevenaar en Angerlo op de kabel 93.1 en in de ether op 94.0 FM.

De verkiezingen worden op woensdag 17 november a.s. gehouden naar aanleiding van het samengaan van de gemeenten Angerlo en Zevenaar. De nieuwe raad van de gemeente Zevenaar zal vanaf 1 januari 2005 23 zetels tellen.
Alle politieke partijen zullen aan het verkiezingsdebat deelnemen. Voor Lokaal Belang zijn dat lijsttrekker Harry Staring en kandidaat wethouder Van Norel-Hansen. Voor de Socialistische Partij komt lijsttrekker Paul Freriks, afdelingsvoorzitter Casper Koning en kandidaat-raadslid Maaike Mewe. De VVD is vertegenwoordigd met lijstrekker Louis Jansen en voorzitter Klaas Brandse. Hans Lombarts is er voor D66. Lijsttrekker Peter Donker komt namens de PvdA, samen met Stef Bijl. Toon Albers is er voor de lokale partij Pak Aan. Het CDA komt met lijsttrekker Ria Bloemberg en kandidaat-wethouders Niko Wiendels en Gerard Nijland. GroenLinks komt met lijsttrekker Rietje Dellepoort. De muzikale omlijsting wordt verzorgd door Rieks ten Have.

De gespreksleiders André van de Brugge en John Overmars zullen onder meer kunst en cultuur, jeugd- en jongerenbeleid, recreatie, woningbouw en industrie aan de orde stellen. Voor deze onderwerpen zijn ook mensen uitgenodigd die kennis van zaken hebben over en/of maatschappelijk betrokken zijn bij een aantal zaken. Dat zijn onder andere Rob de Leeuw (kunst en cultuur) Ad Mertens (jeugd en jongeren). Wim Kleingeld (woningbouw) en Henk Smits (industrie).

Stem zondag 24 oktober a.s. om 11.00 uur af op Favoriet FM of kom naar de Burgerstraat. De koffie staat klaar!

Zevenaar, 12.10.04.
Kom je ook kijken?
Het zal zeer zeker gezellig worden. Daarnaast is het natuurlijk een ook een mooi moment om jouw kandidaat of partij nog even aan te spreken op dat ene punt uit het verkiezingsprogramma. Ik zal er zijn, netzoals vele andere kandidaten van diverse deelnemende politieke partijen.

[update, toegevoegd: GroenLinks komt met lijsttrekker Rietje Dellepoort]


Maandag, 4 oktober 2004

07:42 Fusie Gemeentebelangen en Lokaal belang

In de gelderlander: Fluwelen fusie is rond
Door onze verslaggeefster

ZEVENAAR/ANGERLO - De fluwelen fusie tussen twee lokale partijen in Zevenaar en Angerlo is een feit. Niks geen gedimdam over speerpunten of persoonlijke belangen van politici van het Angerlose Gemeentebelang of het Zevenaarse Lokaal Belang.

Volgens Frans Turling, woordvoerder van Lokaal Belang is het een ‘geruisloze fusie’ geweest. “Met een enorme bereidheid, eenheid en ook gezelligheid”, zo typeert hij de sfeer.

De fusiepartij neemt onder de naam Lokaal Belang deel aan de gemeenteraadsverkiezingen op 17 november dit jaar. In Zevenaar en Angerlo worden vervroegd verkiezingen gehouden vanwege de gemeentelijke herindeling. Per 1 januari 2005 vormen ze één gemeente.

Lijsttrekker is Harry Staring uit Zevenaar, bekend van muziekvereniging Crescendo, de schutterij Ooy en de Oranjesaatsie. Wethouderskandidaat is in ieder geval de huidige Angerlose welzijnswethouder Anja van Norel.

Turling: “Wellicht zijn er ook andere kandidaten, maar dat is op dit moment nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Hetzelfde geldt voor de lijst. Maar dat er wat te kiezen valt, is zeker. 25 kandidaten komen erop. We streven naar een goede dwarsdoorsnede van de Angerlose en Zevenaarse samenleving. Van huisvrouw tot jurist en van zakenman tot agrariër.

“We willen volksvertegenwoordigers uit alle kernen en ook uit de stad Zevenaar. De huidige raadsleden van Gemeentebelang hebben alledrie interesse in de nieuwe raad plaats te nemen.

“Het misverstand moet worden weggenomen dat met de oprichting van Lokaal Belang de dorpsraden van Babberich en Ooy worden opgeheven. Niets is minder waar. We willen niet alleen de dorpsbelangen behartigen, maar ook die van Zevenaar.”

Volgens de woordvoerder van Lokaal belang, die zelf niet in de raadsbankjes plaatsneemt, komt het huidige Zevenaarse CDA- raadslid Tonnie Burgers op een verkiesbare plaats te staan. “Burgers zal wel zijn tijd correct uitzitten bij het CDA.”

Gemeentebelang en Lokaal Belang hebben met elkaar gemeen dat beide partijen de belangen van de burgers voorop hebben staan. “Als je het verkiezingsprogramma van Gemeentebelang naast het concept van ons legt, zie je dat het naadloos op elkaar aansluit. Met de rug naar de tafel en met het gezicht naar buiten. Zo willen we bij wijze van spreken plaatsnemen in de raadszaal.”

Volgens Turling is dit geen inhoudsloze verkiezingsleuze van de gefuseerde lokale partij. “Wij gaan straks echt heel veel overleggen met de wijk- en dorpsraden.”


Maandag, 27 september 2004

15:21 Paul Freriks: De VVD Zwabbert

Op de weblog van Paul Freriks (SP Zevenaar) was enkele dagen geleden te lezen: VVD zwabbert
Zoals gezegd beginnen we in Zevenaar warm te lopen voor de gemeenteraadsverkiezingen die 17 november a.s. plaatsvinden. (ivm herindeling) Gisteren bij favoriet FM, de Liemerse regionale radio.

Renee Teunissen van de VVD was ook geweest. Hij nam afstand van de landelijke VVD. Hij beweerde dat het plaatselijk anders is dan landelijk. De plaatselijke VVD was socialer enzo. Dat kan natuurlijk niet. “Dan moet hij maar een plaatselijke partij oprichten”, zei ik.
Nu kan ik me een artikel in de Gelderlander herinneren waarin Paul probeert af te rekenen met de nieuwe lokale partij uit Babberich - Lokaal Belang. Daarin geeft hij aan dat de SP ook een lokale partij is.
Dus als je een lokale partij bent - dan laat je toch belangen van Zevenaar voorop staan - in plaats van partij belang?
Dus wellicht kan Paul ons dat nog een keer uitleggen.

En ja, de VVD die ik aanhang volgt meer de gedacht die Dijkstal en Rutte vertegenwoordigen. Een sociale en rechtvaardige partij - een partij die oog heeft voor de mede mens, maar die ook een stuk verantwoordelijkheid verwacht richting de maatschappij, zoals bijvoorbeeld op eigen benen staan en in je eigen behoefte voorzien. Want voor jouw leven is mar 1 iemand verantwoordelijk en dat ben je zelf. Niemand anders, alleen jij zelf.
En als dat niet lukt, dan zijn er vangnetten, maar dan moet je wel goede wil tonen en laten zien dat je er wat aan wilt doen.

[update: helaas was ik dit stukje vergeten te activeren, dus bijdeze als nog]


Woensdag, 15 september 2004

17:28 Één wethouder voor jeugdzaken

De Zevenaarse CDA staat recentelijk nog al eens in het nieuws - gezien de afsplitsing van een van haar raadsleden richting een nieuw opgerichte lokale partij.

Van het weekend las ik, dat het CDA één wethouder wenst voor jeugdzaken en ‘het gezin’. Met andere woorden geheel in de lijn van het Haagse en Balkenende ten voeten uit.

Anyway, wat opvalt, is dat men daarbij niet zegt dat het een CDA wethouder moet zijn….
Analyseer je de huidige portefeulles, dan zie je dat alleen wijkbeheer en onderwijs aan de portefeulle van onze VVD wethouder Louis Jansen ontbreken om deze ‘ideale’ portefaulle waar te maken.

Dit zou toch geen verkapte roep van ontevredenheid zijn over de huidige wethouder onderwijs en wijkbeheer? Of zou men er dat niet mee bedoelen ;)


Zaterdag, 11 september 2004

08:55 Lang genoeg…

Inderdaad, lang genoeg. De manupuleerde vote-poll over wat je zou gaan kiezen, door een grapjeas die het leuk vond om de stemming te manipulieren. Dus ik heb overwogen om alle votes vanaf dat ip-nummer weggehaald.
Of dat netjes is, tja.
Nee dus, dan de poll maar opnieuw.
Dus de poll is gereset (eigenlijk opniew toegevoegd) en ik hoop dat het nu beter zal gaan.
We zullen zien…


Vrijdag, 10 september 2004

20:03 Tienpunten plan

Naar aanleiding van het vertrek van Geert Wilders, maakte David Rietveld een tien-punten-plan generator. Voor als je een nieuwe politieke stroming wilt beginnen en niet aan je benodigde 10 punten kunt komen. Ga zelf ook een kijken op de site van david voor zijn 10puntenplan.

Leuk is wel de disclaimer..
Het gebruik van Rietveld’s 10-puntenplangenerator is voor eigen risico. De maker aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor inhoudelijke inconsistentie van de 10-puntenplannen, noch voor een eventuele verwijdering uit een politieke fractie.
© David Rietveld 2004
.

Grin. En wat zijn jouw 10 punten waarmee je de Zevenaarse verkiezingen in zou willen gaan? Klik op de reactie link en post ‘m hier. Dan kunnen we er samen over in discussie.

Btw, mochten de voorbeelden van David Rietveld niet voldoende zijn, even zoeken met Google op 10 puntenplan heeft heeel erg veel inspiratie…

lol. Beter kan je weekend toch niet beginnen - of wel dan?


Vrijdag, 27 augustus 2004

13:55 open brief SP fractie

Op de weblog van collega radslid Paul Freriks las ik
Na overleg met fractiegenoot Hans Uilenhoed en afdelingsvoorzitter Casper Koning heb ik onderstaande open brief naar Ria Bloemberg geschreven.

Zevenaar 26 augustus 2004.

Aan de fractievoorzitter van het CDA.

Beste Ria.

Met groeiende onrust tijdens het lezen, heb ik kennis genomen van het artikel vanmorgen in de Gelderlander dat “het CDA het voorkeusstemrecht” afschaft. Verontrustend omdat een der peilers onder onze democratie met deze opstelling wordt aangetast.

Uiteraard kan het CDA niet zelf het stemmen op kandidaten afschaffen. Maar blijkbaar is de druk op potentiele kandidaten zo groot dat zij afzien van kandidatering omdat het CDA eist dat geen rekening te houden met de uitspraak van de kiezer. In dit geval voorkeurstemmentrekker Theo Kersten. Hij wil waarschijnlijk uit integriteitsoverwegingen na de verkiezingen beloftes niet breken. En ik begrijp goed dat hij in deze situatie afhaakt, hetgeen wel vanuit democratisch oogpunt te betreuren is.

Het CDA bewijst de politiek in zijn algemeenheid een slechte dienst. Vandaar dat ik reageer.

De SP vind het een goede zaak dat kieswettelijk in Nederland is geregeld dat kiezers op kandidaten stemmen en niet op lijsten. Natuurlijk kan dat roet in het eten van een partij strooien omdat een “uitgebalanceerde kieslijst” door de kiezer wordt doorbroken. Anderzijds kun je stellen dat de kiezer een partij waar hij achterstaat via zijn enige democratische recht (het stemmen) enigszins corrigeert. Dat is dus de positieve uitleg en wij vinden dat we die erin moeten houden. Dat is het recht van de kiezer waarmee niet gemarchandeerd moet worden.
Uw partij wil toch ook de burger dicht betrokken houden bij de politiek?
Nu al een persoon wordt geslachtofferd door onwetmatig hanteren van de kieswet zal ik een klacht indienen bij de burgemeester van Zevenaar, als betrokkene bij het democratisch functioneren van de politiek in zijn algemeenheid en de voorzitter van het stembureau.

Een ander punt is de rol van CDA-raadslid Burgers. Namens wie spreekt hij de komende maanden? Dit terwijl er nog diverse belangrijke besluiten moeten worden genomen. Namens het CDA, Lokaal Belang of start hij een een-mansfractie? De SP-fractie zal voor de eerste raadsvergadering een interpellatiedebat aanvragen om hier duidelijkheid over te krijgen.

Met vriendelijke groeten en succes met de voorbereiding van de verkiezingen,

Paul Freriks. (SP-fractievoorzitter)


En heb ik daar gepost (in een posting daarvoor):
Persoonlijk vind ik dit erg slecht voor dedemocratie. Als je op een lijst komt en je wordt direct gekozen wie is dan het bestuur om je ‘Nee’ te ‘laten’ zeggen.

Wellicht vergelijkbaar met de afdracht regeling van de SP als iemand niet wil afdragen en toch in de raad (oid) blijft zitten?

Maar schijnbaar als je de met elkaar afsprek dat je “niet beschikbaar” bent als de kandidaten voor je niet zijn gekozen is er niets aan de hand. Maar wat als iemand zich niet aan die afspraak zal houden?

Anyway, kunnen wel eens hele leuke verkiezingen en dan nog de vraag wie voor welke partij nu wel en niet in de raad zal gaan zitten….. Kan nog eens een leuke en heet najaar worden.


Maar wat vind jij er van? Moet je het kiesstelsel zo onderuit halen door dit van je kandidaten te eisen? Schijnbaar zit men dik in de kanditaten dit dit geen probleem vinden..


Maandag, 3 mei 2004

22:29 Stemwijzer

Hij is er weer en Remco Kouwenhoven attendeerde me er op… De Stemwijzer is weer uit en nu die voor Europa. Doe zelf ook even de test en laat weten waar je uitkomt..

Mijn top drie volgens de test: LPF, VVD, D66.


Zondag, 11 april 2004

17:13 Oproep stembureau

Inderdaad, gister lag ie in de bus.
Een uitnodiging om weer op een stembureau zitting te gaan nemen en deze keer is het voor de Europeese verkiezingen.

Wie daar aan meedoen?
Meestal zijn dat mensen betrokken bij de politiek en het leuk vinden om dit werk te doen. En ja, het best gezellig als het even niet zo druk is. In Zevenaar hebben we altijd 5 leden, waarvan één ambtenaar, per stembureau en je verdeelt onderling de tijden dat je aanwezig bent. Meestal zijn we op het stembureau met z’n 5-en gaan we om beurten even naar huis of wisselen even om een ommetje te maken. Tis toch een lange zit.

Moeilijk?
Nee, moeilijk is het niet, je moet alleen even de regeltjes kennen en dus weten wat wel en niet mag. Daarnaaast is het zo dat we in Zevenaar met stemmachines werken en daardoor is het werk na het sluiten van het stembureau niet veel werk. En wat je dan moet doen staat op papier, die hoef je dus alleen maar even iets om langs te lopen en uit te voeren.

Hoe kom je er tussen?
Als je het leuk vindt om ook zitting te nemen, geef je dan op bij het hoofd stembureau op het gemeentehuis (Theo Sessink).

Waar?
Tot nu toe heb ik altijd op het stembureau Subenhara gezeten en altijd met een vaste en leuke groep mensen die er elke keer weer tref.


Zaterdag, 28 februari 2004

18:32 Nog 8 maanden…

Nog grofweg 8 maanden en dan zijn ze er. De gemeenteraads verkiezingen in Zevenaar & Angerlo.

Je merkt in de Zevenaarse politiek dat er al hard wordt gewerkt aan programma’s en aanverwante zaken voor de aanstaande verkiezingen. Komende woensdag is de Algemene Leden Vergadering van de VVD in Zevenaar-Rijnwaarden (en Angerlo), waar we de eerste stappen zullen zetten naar een groslijst met kandidaten , het verkiezingsprogramma en natuurlijk de verkiezingen.


Maandag, 2 februari 2004

09:17 Peiling: VVD groter dan CDA

Op nu.nl
Uitgegeven: 2 februari 2004 08:59

AMSTERDAM - Als er de afgelopen week verkiezingen gehouden waren, zou de VVD het CDA in zetelaantal voorbij zijn gestreefd. De liberalen zouden met 31 zetels in de Tweede Kamer komen, een meer dan het CDA. De PvdA zou veruit de grootste partij zijn, met 48 zetels.

Dat is gebleken uit een peiling onder 5000 mensen waarvan Maurice de Hond maandag de resultaten heeft bekendgemaakt.


En wat zou jij stemmen als er nu verkiezingen zouden zijn?


Vrijdag, 12 december 2003

13:04 Eerste Kamer akkoord met proef e-stemmen

Op nu.nl las ik: Eerste Kamer akkoord met proef e-stemmen
Donderdag, 11 december 2003 - De Eerste Kamer heeft ingestemd met de Experimentenwet Kiezen op Afstand die de proef met het stemmen per telefoon en internet mogelijk maakt.

Door Edwin Feldmann

Dit houdt in dat Nederlanders in het buitenland bij de komende verkiezingen van het Europees Parlement, in juni 2004, hun stem per telefoon of via internet kunnen uitbrengen.

In juni van dit jaar toen de wet Kiezen op Afstand (pdf-bestand) in de Tweede Kamer werd behandeld, uitte de stichting EPN nog bezwaren tegen het experiment vanwege het gevaar van hackers. “De kiezers in het buitenland zullen het elektronisch stemlokaal vanuit de gehele wereld benaderen. Voor hackers wereldwijd is dit, mede gezien de publiciteit die dit experiment met zich meebrengt, een open uitnodiging om het experiment te saboteren”, aldus het EPN destijds.

Bij een eerdere proef van de stemdienst, de server waarop de stemmen binnenkomen, bleek dat sommige kiezers probeerden tweemaal te stemmen. En met succes. Ook kregen kiezers soms ten onrechte een foutmelding omdat hun computer geen cookies accepteerde. Verder raakte de stemdienst al vrij snel na de start geblokkeerd en werkte vervolgens de beveiliging niet.

Volgens minister Thom de Graaf van Bestuurlijke Vernieuwing is die veiligheid nu gewaarborgd door gebruikmaking van een toegangscode en een stemcode, maar ook nog van een geanonimiseerde kandidaatcode die per stemmer individueel bepaald is.

Het parlement streeft ernaar om uiterlijk op 1 januari 2008 voor iedereen stemmen via internet mogelijk te maken. Hiervoor dient echter wel de Kieswet aangepast te worden omdat hier heel nauw omschreven staat hoe kiezers hun stem kunnen uitbrengen (papier of stemmachine) en naar welk stemlokaal ze kunnen gaan.
De gevaren van electronisch stemmen blijven groot. Want hoe weet je als overheid dat aan de andere kant van de lijn inderdaad die persoon zit daar behoort te zitten - ook al is de persoon anoniem.

In een van de reacties werd al gesteld:
Bob:
Donderdag 11 december 2003, 11:43 uur

De vraag die ik me hierbij stel is die van machtigingen.

Bij verkiezingen nu kun je als persoon een machtiging krijgen van iemand anders om voor hem te stemmen, als ik me niet vergis kun je dat voor maximaal 2 personen doen.

die controle is nu weg. Als ik mijn formulieren krijg met daarop de codes kan ik die nu dus doorverkopen zonder dat daar controle op is. Het gaat nu over een proef in het buitenland echter als dit in nederland werkelijkheid wordt kan het dus zo zijn dat mensen masaal op zoek gaan naar mensen die niet willen of gaan stemmen.
Het lijkt me dat ze voor dit probleem toch iets anders moeten verzinnen.
en
Undersound:Vrijdag 12 december 2003, 09:12 uur

Als je kijkt naar de huizen waar de post van verschillende bewoners door dezelfde brievenbus gaat, is het kopen van de codes nog geen eens nodig. Beetje riskant allemaal.
Beide geven precies het probleem aan. Je kunt (onbeperkt) een persoon voor anderen laten stemmen. Want hoe wil je dat voorkomen? IP-nummer? Nee, lijkt me niet en is ook geen uniek gegeven, want als je even met een modem opnieuw inbelt hebt je een ander IP nummer.

En speelt het probleem? Ja het speelt.
Want nu gebeurd het ook al dat mensen op een stembureau aankomen met 3 of meer machtigingen.
En helaas daar zijn er slecht 2 van geldig.
Uiteraard stemt diegene het stemadvies wat hij of zij heeft meegekregen.

Echter als het gaat dat het niet is uit te sluiten dat een persoon voor een grote groep mensen een stem uitbrengt, dan is natuurlijk vragen om problemen.

Overigens hoe kun je voorkomen dat iemand niet met ‘een pistool tegen het hoofd’ gaat stemmen? En dat de persoon met het pistool kan controleren wat er gestemd wordt?

Daarom ben ik niet zo voor online thuis stemmen of stemmen buiten de openbaarheid..

Zeker niet als de betrokken groepen van significate betekenis kunnen zijn. Dit laatst omdat nu ook mensen per post - dacht ik - kunnen stemmen welke buiten de landsgrenzen wonen. Echter is deze groep te klein en is het dus niet mogelijk is om hiermee de uitslag significant te beinvloeden.

En los van alles - is het dan te veel gevraagd om voor de democratie een keer een ommetje te maken langs het stembureau?? Lijkt me van niet.


Dinsdag, 2 december 2003

13:50 Beste en Slechte politicus van het jaar..

Via de website van het Ad kun je stemmen voor de beste en slechtste politicus van het jaar. Beleef ook de lol en stem mee.

De keuze voor slechtste was moeilijk - er zijn er zoveel slechte..

Beste: Josias van Aartsen
Josias van Aartsen heeft een geweldige comeback gemaakt en werd binnen no-time een van de beste debaters van de kamer.
Slechtse: (moeilijk) Winny de Jong
Ze snapt er werkelijk niets van.


En dan nog even dit..

Wil je..

Wil je op de hoogte blijven wat er geplaatst wordt? Stuur dan een e-mailtje en je krijgt dan een e-mail wanneer een update heeft plaats gevonden. Zie het kopje Biografie voor het e-mail adres.

Auteursrechten en Gebruik van materiaal op deze website..

(C) Copyright 2002 - 2012 Renee Teunissen. Alle rechten voorbehouden, tenzij anders vermeldt
Het gebruik van teksten op deze website is toegestaan, mits voorzien van bronvermelding en als het even kan met een link naar deze website of met een deep-link naar het betrekkende stukje. Graag hoor ik van u als u mijn teksten gebruikt. Bij linken van stukjes, graag de perma-link gebruiken, omdat deze in de toekomst ook zullen blijven werken en altijd naar het juiste artikel blijven linken/wijzen!

Het gebruik van foto- en beeldmateriaal is alleen toegestaan na voorafgaand overleg. Meestal is dit geen enkele probleem, maar altijd even overleg, daar ik wil weten hoe en waar het materiaal gebruikt wordt of gaat worden. Ook is fotomateriaal vaak (nog) beschikbaar in de originele vorm en/of op afdruk kwaliteit, zonder opdruk of verstoringen.

Deze weblog is gebaseerd op de weblog software van wordpress, voorzien van uitbreidingen gevonden op het web of zelf geschreven. Layout, graphics en vormgeving (C) Renee Teunissen. Hosting, beheer en aanverwante zaken zijn in eigen beheer. Veel dank gaat uit naar mijn werkgever, PTS Software, voor het beschikbaar stelllen van de server-ruimte, internet-verbinding en bandbreedte voor al mijn websites.

Wil je (onder)delen overnemen? Neem dan even contact op. Vaak is het eenvoudiger om (onder)delen toe te sturen, dan 'domweg' alles te downloaden, decoderen, copieren, etc. Veel content wordt dymanisch opgebouwd, het zou zonde zijn om je tijd te verspillen met het uitvogelen hoe de techniek in elkaar steekt.

Tot slot: teksten, citaten, uitspraken, commentaren, etc vallen onder de (persoonlijke) verantwoordelijkheid van de schrijver/poster. Teksten kunnen bedoeld zijn om te prikkelen of een discussie te starten. Stoor je je aan een tekst, citaat, uitspraak of commentaar? Laat het dan weten via reactie-link onderaan het bericht of via een e-mail. Alle rechten voorbehouden om teksten, reacties, citaten, commentaren, etc te redigeren, kuisen en/of te verwijderen. Door deel te nemen aan deze website/weblog verklaar je hiermee akkoord.

689 queries. 2.351 || Powered by WordPress